Boktips!

Jag tänkte dela med mig av en bokreflektion jag skrivit som ett arbete i skolan för jag har för en gångs skull fått tag på en riktigt, riktigt bra bok som jag anser att alla ska läsa! Den är fantastisk och så där flummig på ett behagligt sätt. Jag är inget fan av coaching böcker som utlovar inre frid och bli en bättre människa men den här är tillräckligt lätt och logisk att vem som helst kan bläddra runt lite i den! 

Att växa genom möten
Av Kay Pollak

Boken handlar om tankens kraft och hur våra tankar påverkar oss i mötet med människor. I boken får vi tips, övningar och mantran som är ämnade att hjälpa oss så att varje möte med människor gör att vi själva växer. 
 

Boken är enkelt skriven där varje eller varannan sida startar med en rubrik, en förklarande text och en mening eller ett mantra som man ska försöka ta in och reflektera över. Dessa meningar är till för att vi ska ändra vårt tankemönster så att vi blir mer positivt inställda. Jag har valt ut några av mina ”favoritmantran” ur boken som kan läsas nedan.


”Jag har något att lära av varje människa jag möter.”


”Jag ensam har ansvar för hur jag tolkar det jag ser.”


”Det enda jag kan ändra på är mina egna tankar.”


”Det jag tänker om dig berättar om mig. Det jag tänker om dig säger inget om dig.”

Boken inleds med texten ”Inget i den här kursen är nytt för dig” och det stämmer så väl! Allt som står är saker jag vet bara jag hade tänkt lite längre i min vardag. Boken tar till exempel upp att det människor ser ner på är oftast det som de har svårt att acceptera med sig själva, människor som omotiverat är otrevliga mot mig är oftast inte arga på mig och min egen ilska bottnar alltid i en rädsla. Det är så självklart, jag vet allt det där men ändå hamnar jag i de lägen då jag talar illa om andra människor eller blir otrevlig mot otrevliga människor. Alltså måste jag liksom många andra träna på att tänka bra tankar för som redan sagts, mina tankar är faktiskt det enda jag kan ändra på!

Jag tycker att detta var en fantastisk bok och det är en bok för alla vuxna, åtminstone alla de som någon gång tänkt möta en annan människa. Boken är otroligt relevant för en hälsovägledare eftersom det faktiskt är vår uppgift att möta kunden, människan, där den är. Jag kommer aldrig kunna ändra på kunden men jag kan ändra hur jag tänker om den och hur jag väljer att tolka det jag ser. I ett hälsovägledaryrke kommer man träffa på otrevliga, skeptiska, arroganta och allmänt negativa människor men genom att ha insikten om att den här människan egentligen inte är arg på mig kommer att hjälpa mig att orka hjälpa den.  Genom att hjälpa andra människor hjälper jag också mig själv bara jag tror på att alla människor har något att lära mig.


Vi befinner oss i en tid då skvaller, skandaler och elakheter hör till vardagen och det ligger väldigt mycket pengar i den branschen. Den värld vi lever i uppmuntrar den här typen av att rota negativitet till andra människor i oss och jag är lika påverkad som någon annan. Men jag vill verkligen bli bra på det här eftersom jag själv upplevt hur mycket bättre man mår i sig själv när man tror gott om människor så jag tänker träna och som det står skrivet i boken ”Fred uppnås genom att ta ett hjärta i sänder” och ”Världen förändras när jag ändrar uppfattning om världen”.  


Kommentarer
Postat av: mamma

Vad klok du blivit Emily! När du är sugen på mer Kaj Pollack kan du läsa "Att välja glädje". Samma upplägg, ännu lite mer provocerande.

2011-05-05 @ 17:15:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0