Vaccin?

Jag hade faktiskt släppt hela svininfluensahysterien helt. Jag har inte vaccinerat mig och kände inget behov att göra det, dessutom känner jag mig skeptiskt till om vaccinet fungerar och hur bra det faktiskt är för kroppen.

Sen hade jag ett missat samtal på telefonen och ett meddelande i röstbrevlådan. Det var mamma som undrade om jag tagit den än och lovade att ringa igen. Suck.. Mitt val hade ju än så länge bara varit passivt, jag gjorde helt enkelt ingenting och nu blev jag tvungen att motivera mitt val så skickade lite sms till vänner för att kolla hur det gjort. Här är de två första sms:en jag fick:

"Jag har exakt samma problem. Min mamma tvingar mig typ. Men jag vill inte bli zombie om 3år. Man har väl sett tesident evil. Jag vill leva!!!"

Johan, 22

"Men gör det ditt lilla mongo! Du vill väl inte ligga sjuk eller dö rent utsagt? ;) Skämt åsido. Vår åldersgrupp är de sm blivit mest sjuka.. Vaccinetär 90 procent säkert och gratis. Vad har du att förlora?"

Malin, 20

Alltså blev ingenting lättare! Hittade det här klippet också som ska vara från aktuellt




Mamma ringde givetvis. Hon var inte nöjd med mitt beslut och var nog förargad över att jag är myndig och får bestämma själv. Hon sa bland annat att hennea läkare inte låtit henne bestämma själv utan sagt att det här var ett vaccin hon måste ta. Jag själv försvarade mig med att jag inte förstår hur läkare vågar rekommendera vaccin där innehållsförteckningen är hemligstämplat tillsammans med en lista bivärkningar. Hon kontrar med att säga att jag ju har stor risk för att bli smittad eftersom jag jobbar på en krog och snart ska flyga. Jaf säger att jag inte tror att man går ut och dricker om man har någon form av influensa eftersom man inte är så pigg och dessutom är det större risk att jag kommer känna mig sjuk av vaccinet eftersom vi åker redan på lördag om jag tar den nu än att jag faktiskt blir sjuk. Mamma säger har du verkligen tid och råd att vara sjuk i fem veckor som de säger att det tar om man blir sjuk. Jag har ju ingeninkomst! Jag jobbar en kväll i veckan för 40 kronor i timmen och får studiebidrag för den enda kursen jag läser! Då drar hon fram sitt ess ur kortärmen, skuldbeläggaren. Jag tycker i alla fall att det vore väldigt tråkigt om du fick det för vaccinet är inte hundraprocentigt säkert så om du får sjukdomen så kan du inte komma hem och vara med oss under julen. 

Jag lovade att tänka på det och idag fick jag sms av ännu en kompis som läst i tidningen att tre norrmän insjuknat allvarligt i ett muterat influensavirus, alltså hjälper inte vaccinet på den strängen. Jag har nog konstaterat att jag anser för min egen del att det är bäst att låta kroppen sköta sig själv och bygga upp sitt eget försvar. Om jag nu blir sjuk så kommer jag ju aldrig få sluta höra vad var det jag sa...


 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Erkänn! Du är bara rädd för sprutan... Nu har Erika tagit den, bara du och Johan kvar. Kram mamma

2009-11-24 @ 21:42:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0